Ontmoet Thomas: Oprichter van Online Hypotheekadviseur Ikbenfrits

Een huis kopen is voor veel mensen de grootste aankoop in hun hele leven. Bijna iedereen die een huis koopt moet daarvoor een hypotheek afsluiten, iets dat vaak erg ingewikkeld is. Dat kan anders, dacht Thomas de Leeuw. Samen met Joost Schulze en Michiel Lensink startte hij vier jaar geleden daarom ikbenfrits.nl, een online onafhankelijke hypotheekadviseur. Zijn doel? Zorgen dat mensen precies weten waar ze aan toe zijn als ze een hypotheek nemen. Ik sprak Thomas onder het genot van een kop koffie in het kantoor van Ikbenfrits, aan de Herengracht in Amsterdam.

Bij de naam Ikbenfrits denk ik niet direct aan hypotheekadvies, waarom hebben jullie voor deze naam gekozen?

“Met dit bedrijf wilden we eigenlijk die persoon zijn die je op een verjaardag tegenkomt die alles van hypotheken weet. Iemand waar je gewoon op af kan stappen en vragen: “Hee, hoe zit het hier eigenlijk mee?” We wisten daarom vanaf het begin al heel snel dat we een persoon wilde hebben. Een soort mascotte of icoon.”

En waarom dan Frits?

“Mijn collega Joost heeft de opleiding Industrieel Ontwerpen gedaan, hij was het poppetje aan het tekenen dat uiteindelijk Frits zou worden. Joost noemt alle vrouwen waarvan hij de naam niet weet ‘Karin’, en alle mannen ‘Frits’. Het poppetje had hij om die reden ook Frits genoemd. We zagen dat en dachten: hee, dat is eigenlijk een hele goede naam voor het bedrijf. Waarom noemen we het niet gewoon Frits? Dat maakt het persoonlijk en toegankelijk. Iemand waar je naartoe kan gaan met je vragen.”

Jij, Joost en Michiel komen allemaal van de TU Delft, hoe ben je in de hypotheken terecht gekomen?

“Als je me vijf jaar geleden had verteld dat ik later mijn diploma’s voor hypotheekadviseur zou hebben, had ik je keihard uitgelachen.

Hoe het eigenlijk is gegaan is dat Joost en ik elkaar al kenden van de TU, we werkten ook samen in mijn vorige bedrijf. Dat lag nog veel dichter bij mijn studie werktuigbouwkunde, het was een bedrijf in zonnepanelen. In het begin ging dat goed, we hadden een aantal grote klanten zoals Schiphol en de Rotterdamse haven, maar we merkten dat we niet konden doorschalen. We hebben toen besloten de stekker eruit te trekken.

Uiteraard heb ik mezelf toen afgevraagd waar het mis was gegaan. De conclusie die ik uiteindelijk trok, was dat ik te veel vanuit de techniek aan het ondernemen was. Ik had een productidee, waar ik vervolgens een klantprobleem bij probeerde te vinden en dat lukte niet. Toen dacht ik: we gaan dit andersom doen. Ik ga op zoek naar een probleem en ga daar een oplossing voor bedenken. Ik ben met heel veel mensen gaan praten en heb ze gewoon op de man af gevraagd: waar zit jij nou mee? Wat zijn dingen waar je ’s nachts wakker van ligt? In de antwoorden die ik kreeg kwam de hypotheek zo vaak naar boven dat ik dacht: oké. Hier moeten we iets mee gaan doen. Eerst verkocht ik een product, nu verkoop ik een oplossing.”

Ikbenfrits is hard aan het groeien, vorig jaar waren jullie nog met veertien mensen. Inmiddels zijn dat er al veertig, hoe voelt dat?

“Het voelt als een rollercoaster. Mijn rol binnen het bedrijf veranderde constant. In het begin was ik zelf veel bezig met advies geven en klanten helpen. Daarna ga je een periode in waarin je veel mensen moet gaan aannemen. Ik was toen vooral bezig met werving en selectie. Als je eenmaal de mensen hebt, moeten die worden ingewerkt en moet je elkaar leren kennen. Nu zitten we in een fase waarin we met z’n allen echt kunnen knallen en resultaten gaan halen. Vier fases voor mij dus. Het was super interessant, maar ook flink aanpoten. Als ik nu terugkijk denk ik dat het ontzettend goed is gegaan. Ik vind die groei bijna wonderlijk goed verlopen. Dat we een club mensen bij elkaar hebben gekregen die gewoon echt allemaal heel goed zijn en waar je goed mee kan samenwerken. Dat je in zo’n korte tijd iets neerzet dat werkt.”

Er zal qua sfeer ook wel het een en ander veranderd zijn met zoveel nieuwe mensen?

“Natuurlijk veranderen er dingen, maar ik denk dat de mensen die er bij zijn gekomen heel snel een hechte groep zijn geworden samen met de collega’s die er al langer werken. De sfeer is niet per se veranderd, het is nog steeds informeel en gezellig, alleen zijn we met wat meer dan eerst. We hebben hier elke week een borrel en daarnaast regelmatig een feestje, zo leer je elkaar ook beter kennen. Ook gaan we binnenkort weer op workation met het hele team.”

Workation?

“Elk jaar verhuizen we het hele bedrijf een paar weken naar het buitenland, zodat iedereen aan het einde van de winter de nodige vitamine D alvast kan pakken. Vorig jaar gingen we naar Rota in Spanje, dit jaar naar Málaga. Omdat we alles online en telefonisch doen, kunnen we vanuit het buitenland ons werk gewoon doen. In het weekend en in de avonden is er dan natuurlijk ook tijd om leuke dingen met elkaar te doen.”

Dat klinkt goed! Hoe kan ik als student deel worden van het team van Ikbenfrits?

“Als je affiniteit hebt met de financiële wereld kan je helpen hypothekenland te veranderen met een meeloopstage hier. Je bent dan “hypotheekregelaar” en je helpt de adviseur om hypotheekaanvragen rond te krijgen bij de bank. Je wordt goed begeleid, maar mag ook zelf al heel veel doen. Zo’n stage is een ideaal opstapje als je uiteindelijk adviseur wilt worden.”

Wat is nou hét punt waarin Ikbenfrits zich onderscheidt van andere hypotheekadviseurs?

“Wij willen echt dat mensen snappen welke keuze ze maken. We proberen zo zoveel mogelijk advies, kennis en inzichten zo goedkoop mogelijk, het liefste gratis, aan te bieden. We hebben op de website allemaal tools, e-books en goede content om ervoor te zorgen dat je jezelf kunt onderwijzen en zo ver mogelijk komt. Wel zie je dat voor 99% van de mensen hypotheken gewoon té moeilijk zijn om het helemaal zelf online te regelen. We beseffen dat je er waarschijnlijk niet helemaal zelfstandig komt. Daarom hebben we de set aan adviseurs die jou altijd ondersteunen met de nieuwste technieken, een mooi dashboard en ook die slimme tools. Die adviseur zorgt ervoor dat het uiteindelijk helemaal goed komt en dat jij geen fouten maakt. Wat ons uniek maakt is dat we zoveel mogelijk inzicht gratis proberen te brengen. Uiteindelijk zijn wij er dan om samen met jou de laatste stappen te nemen en de moeilijke dingen te tackelen. Om dat terug te zien in tevreden klanten vind ik het mooiste wat er is.”

Related blogs