What’s it like to work at Baker Tilly?

 

ENGLISH FOLLOWS AFTER DUTCH

Deze week praten wij, Lisanne en Anne van de FSA Marketing Commissie, voor onze blog met Cheuk Hin Leung. Cheuk vertelt over zijn rol bij Baker Tilly als supervisor audit, over het sollicitatieproces en over zijn ervaringen bij Baker Tilly ten tijde van COVID-19.

Cheuk, leuk dat we met jou in gesprek kunnen over het werken bij Baker Tilly.  Zou je om te beginnen wat kunnen vertellen over je studie achtergrond?

Ik heb een deeltijd bachelor Accountancy op de HvA gedaan. Toen wist ik al dat ik accountant wilde worden. Daarna ben ik mijn premaster gaan doen aan de UvA en ben ik even gaan reizen door Azië, waarna ik in dienst ben getreden bij één van de grotere accountantsorganisaties. Terwijl ik daar werkte, heb ik in deeltijd mijn master gehaald en nu volg ik ook in deeltijd mijn postmaster in accountancy. Tijdens mijn bachelor moest ik drie stages lopen. Eerst heb ik in de controlepraktijk van een big four kantoor meegedraaid, toen in de samenstel praktijk bij Baker Tilly en uiteindelijk heb ik mijn scriptie geschreven en meegewerkt bij fiscale controles bij de Belastingdienst in Utrecht. Het voordeel van een hbo-studie is dat het wat praktischer is en je daardoor meer kan rondkijken bij verschillende bedrijven, wat ik dus ook heb gedaan. Er zijn natuurlijk allerlei verschillende facetten van het accountants beroep: samenstellen van de jaarrekening, controleren van de jaarrekening en de fiscale controle bij de belastingdienst. Ik heb ze allemaal een beetje kunnen proeven en zo merkte ik dat ik de controlepraktijk veruit het leukste vind.

Je bent momenteel dus ook nog aan het studeren! Hoe vind je het om dat te doen naast je werk?

Het is wel pittig. Ik heb vrienden die niet in de accountancy zitten die in het weekend dan ook gewoon vrij zijn. Als we dan wat willen ondernemen, dan bestaat de kans dat ik daar niet bij kan zijn. Als ik een tentamen heb, zit ik natuurlijk het hele weekend te blokken en dan begint maandag de werkweek weer opnieuw. Dat is wel het pittige er aan, maar gelukkig kom je met goed plannen een heel eind. In de huidige COVID-19 situatie moet ik eerlijk bekennen dat het wel wat makkelijker is. Er zijn toch geen feestjes of activiteiten waar ik anders graag heen zou willen gaan. Als je het goed plant en het goed met je werk afstemt, wat bij Baker Tilly erg goed gaat, dan is het prima te doen.

Kun je ons iets meer vertellen over Baker Tilly?

Tuurlijk, ik heb in het verre verleden een stageperiode gehad bij Baker Tilly. Nu, 7 jaar later, ben ik teruggegaan naar waar ik dus ooit via een stage ben begonnen. Baker Tilly is een informele organisatie doordat het een iets kleinere organisatie is dan bijvoorbeeld één van de big four. Zo heeft Baker Tilly bijvoorbeeld ook geen OOB-vergunning. OOB zijn organisaties van openbaar belang, zoals multinationals, financiële instellingen en verzekeringsmaatschappijen. Die klanten zal je bij ons niet treffen, maar eerder de MKB en de publieke sector. Verder heeft Baker Tilly een goede work-life balance. Wanneer je kinderen hebt of bijvoorbeeld bijzondere hobby’s, dan wordt daar rekening mee gehouden als je het aangeeft. Mocht je overlopen met werk dan kan je dit altijd aangeven en iedere week hebben wij planningsoverleg waarin ongepland werk wordt besproken. Hiermee proberen we dan om ofwel je planning vrij te maken zodat je het werk kan verrichten ofwel dat er andere collega’s beschikbaar zijn die kunnen bijspringen. Hierdoor hoef je geen absurde hoeveelheden over te werken en wordt er rekening gehouden met elkaar. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat je moet overwerken om een deadline te halen, maar de balans is erg goed.

Is dat ook een van de redenen waarom jij voor Baker Tilly hebt gekozen?

Waarom ik naar Baker Tilly toe ben gegaan is omdat ik hier in het verleden al een keer stage had gelopen en het een iets kleinere organisatie is dan mijn vorige werkgever waardoor het ook wat persoonlijker wordt. Bij grotere organisaties merkte ik dat er een bepaalde verwachting is van jou. Wanneer andere collega’s bijvoorbeeld regelmatig overwerken, dan kan dit indirect ook worden verwacht van jou, wat naar mijn mening niet helemaal terecht is. Op zich is er niks mis met overwerken, want dat is inherent aan de pieken in het beroep, maar ik vind dat de medewerkers wel de vrijheid moeten hebben om bepaalde avonden vrij te zijn omdat zij bijvoorbeeld willen sporten of andere planningen hebben. Toen ik op een gegeven moment wat minder tevreden werd bij mijn oude werkgever, ben ik rond gaan kijken. Ik wist van studiegenoten dat Baker Tilly hun goed beviel en zodoende ben ik weer teruggegaan naar mijn oorspronkelijke stageplek. Bij de eerste gesprekken bij Baker Tilly merkte ik gelijk de informele sfeer op en vertelden ze over de familiecultuur. Dit klinkt wat zoetsappig, maar ze maken het wel echt waar. De mate waarin ze bij Baker Tilly rekening houden met elkaar is in mijn ogen een sterke eigenschap van de organisatie.

Kan je ons iets meer vertellen over hoe een werkdag er voor jou uitziet?

Nou net zoals iedereen tegenwoordig word ik wakker en rol ik zo achter mijn laptop. Grapje, het is eigenlijk lastig om een typische dag van mij te omschrijven, want het varieert behoorlijk. Er lopen vaak meerdere klanten door elkaar heen waardoor je met van alles en nog wat bezig bent. Mensen denken bij accountancy vaak aan stoffige oude mannen die alleen maar werken met cijfertjes, maar er zit ook een grote sociale kant aan het beroep. Per opdracht heb je een ‘pre-audit meeting’ waarbij alle teamleden (digitaal) bij elkaar komen om de opdracht te bespreken. Met hun zal je dan ook dagelijks contact hebben gedurende het uitvoeren van de controle. Voordat we met een controle beginnen, geven we onze klanten een lijst met daarin de stukken die we nodig hebben, maar lang niet altijd is het kwalitatief voldoende. Dan moet je er achteraan bellen of mailen, omdat het nog niet in orde is of dien je deze met de klant te bespreken. Tijdens een controle documenteer je de opgeleverde stukken om vast te stellen of het juist is verantwoord en bij eventuele vragen neem je weer contact op met de klant. De dagen zijn dus behoorlijk divers, maar dat maakt het beroep ook leuk. Denk aan de klantrelaties die je moet onderhouden en de grote verscheidenheid aan klanten. Je kan te maken hebben met een heel amicaal iemand of een meer introverte persoon. Beide hebben hun eigen handleiding dus daar moet je mee om leren gaan. Ik heb ook een aantal internationale klanten en daardoor blijft het erg divers. In Nederland zijn we wat directer en bij de internationale klanten kan het nuttig zijn om een wat andere benadering toepassen.

Toen jij begon met werken bij Baker Tilly hadden we al te maken met de corona maatregelen. Hoe was dat?

Ja, ik ben inderdaad overgestapt in de coronatijd. Het is natuurlijk spannend om voor een werkgever te kiezen in deze tijd gezien de onzekerheid en je niet weet hoe het inwerktraject eruit ziet. Je ontmoet minder mensen dan voorheen en leert hierdoor je collega’s ook minder snel kennen. Gelukkig hebben we wekelijks een meeting die echt bedoeld is om even bij te kletsen met je collega’s en niet over werk te praten. Tot zover ben ik ondanks de Corona tijd prima opgevangen.

Je geeft aan dat je inderdaad minder mensen ontmoet. Hoe heb je het contact met collega’s ervaren en de hulp die je in het begin misschien nodig hebt?

Het is een hele open cultuur. Ik kwam op een vrijdag in dienst en ik heb toen de hele dag mijn laptop geïnstalleerd. De maandag daarop moest ik een interim-controle draaien. Ik heb toen aan de manager gevraagd of hij naar kantoor kon komen zodat hij mij kon bijpraten over de opdracht. Het was destijds niet wenselijk om dat te doen, maar de partner vond dat prima zodat we even op kantoor konden kletsen en hij zo makkelijk wat dingen kon uitleggen. Ik werd meteen in een lopende controle gezet zonder voorkennis over de klant, maar er zijn gelukkig veel collega’s op andere functieniveaus die ik makkelijk kon benaderen en waaraan ik vragen kon stellen. Zeker als je nieuw in het bedrijf bent, is het van belang dat je je vragen kwijt kan om zo op gang te komen. Verder wordt er elke week een call ingepland waarbij je random in een groepje van drie collega’s wordt ingedeeld om een half uurtje met elkaar te kletsen over hoe het met iedereen gaat. Dit is normaal gesproken het gesprek dat je met je collega’s hebt bij het koffieapparaat. Dat is erg leuk omdat het helpt met je teambonding en om meer mensen te leren kennen van andere praktijken en met andere functies.

Hoe loopt het inwerktraject bij Baker Tilly normaal gesproken?

In september en februari zijn er introductieweken. Dan start je met alle andere starters tegelijkertijd. Dit is vergelijkbaar met introductieweken op de universiteit. Ik zelf moet hem nog meemaken, maar ik kom natuurlijk al uit de branche waardoor ik enigszins weet wat tijdens een introductieweek wordt behandeld.  Tijdens de introductieweek zijn er meerdere dagen lang cursussen waarbij verschillende sprekers je wegwijs maken met alle programma’s, de doelstellingen en andere praktische dingen. Uiteraard is er tijdens deze dagen ook veel tijd voor gezelligheid en ruimte om je collega’s op een informele manier te leren kennen.

Hoe ziet de sollicitatie procedure eruit en heb je daar nog tips voor?

Na je sollicitatie heb je een eerste gesprek met een recruiter en een manager of supervisor. Hierna word je verzocht een assessment te maken. Dat klinkt spannend, maar het is eigenlijk een soort van IQ test. Weeg er vooral niet te zwaar aan en maak het met plezier. Hierna word je uitgenodigd voor een tweede gesprek waarbij je waarschijnlijk een partner, director of een andere collega zal spreken. Mocht er voor beide partijen een goede klik zijn, dan zullen zij overgaan tot een aanbod. Mijn tips: probeer je te verdiepen in het bedrijf en waarom jij op voorhand al durft te zeggen waarom het je leuk lijkt om er te komen werken. Naar mijn ervaring wordt deze vraag vaak gesteld dus is het handig om daar al op voorbereid te zijn.  Wat verder naar mijn idee belangrijk is, is dat je een stukje zelfreflectie kunt toepassen. Wat kan ik goed? Waar ben ik minder goed in? Het is helemaal niet erg om ergens minder goed in te zijn. Het is alleen belangrijk dat je je daarvan bewust bent en vervolgens bekwaam wordt van hoe je jezelf op dat soort punten gaat ontwikkelen. Vraag tot slot ook vooral veel over de bedrijfscultuur en kijk goed naar de match met jou als persoon. Het is immers van belang dat jij je op je plek voelt binnen de organisatie.

Welke persoonlijke skills vind je echt belangrijk voor jouw werk?

In het beroep is het handig als je analytisch bent onderlegd. Uiteindelijk werk je natuurlijk wel veel met cijfers, dus is het handig als je verbanden snel kunt zien. Anderzijds, is het allemaal ook aan te leren dus mocht dit niet je sterkste punt zijn, dan kan je dit nog altijd gaan ontwikkelen. Ik denk dat het belangrijk is dat je je eigen ontwikkeling vooropstelt en daar ook bewust mee bezig bent om in te groeien. Daarnaast helpt het als je een beetje lef durft te tonen. Mocht je bepaalde zaken ten twijfel trekken of het ergens het niet mee eens zijn, spreek het dan uit. Communicatieve vaardigheden zijn dan ook belangrijk zodat je leert te communiceren met zowel de klant als met je collega’s.

Hoe zie jij jouw verdere carrière bij Baker Tilly ontwikkelen?

Ik zit nu in het laatste jaar van mijn postmaster en ik ga binnenkort het tweede jaar van mijn praktijkstage in. Over 5 jaar hoop ik registeraccountant te zijn en vanaf daar ben ik er nog niet over uit waar ik zal staan. Ik heb geen strakke doelstelling dat ik over 5 jaar partner wil zijn of iets dergelijks. Ik zeg ook altijd: ik leef niet om te werken, maar ik werk om te leven. Zolang ik het naar mijn zin heb in de Audit zal ik dit beroep blijven uitoefenen, maar het zou kunnen dat ik over 5 jaar hele andere behoeftes heb. Misschien ben ik wel getrouwd met kinderen en heb ik dan behoefte aan een flexibeler beroep. Voor nu wil ik in ieder geval klaar zijn met de theoretische studie en mijn registeraccountant titel halen. Waar ik over 5 jaar sta, dat zullen we vanzelf meemaken. Tot zover bevalt het werken bij Baker Tilly me goed!

 

—————————————————————————————————————————

This week, Lisanne and Anne from the FSA Marketing Committee, talk to Cheuk Hin Leung. Cheuk tells us about his role at Baker Tilly as supervisor Audit, about the application process and about his experiences at Baker Tilly in times of COVID-19.

Cheuk, it’s great that we can talk with you about working at Baker Tilly. To start with, could you tell us something about your study background?

I did a bachelor in Accountancy at the HvA. I already knew then that I wanted to become an accountant. After that I started with my pre-master’s at the UvA and I took some time to travel through Asia, after which I started working at one of the larger accountancy organisations. While I was working there, I completed my master’s degree part-time and now I’m also following my post-master’s in accountancy part-time. During my bachelor I had to do three internships. I first worked in the audit practice of a big four office, then the assembly practice at Baker Tilly and finally wrote my thesis at the tax authorities in Utrecht. The advantage of a university of applied science education is that it is a bit more practical and you can therefore look around at different companies, which I did. There are, of course, all kinds of different aspects of the accountancy profession: compiling the annual accounts, auditing the annual accounts and tax auditing at the tax authorities. I was able to get a taste of all of them. That is how I found out that I like control the most.

So, you are currently still studying! How do you combine this with your job?

It is tough. I have friends who are not working in accountancy. They are free on the weekends. If we want to hang out, there is a chance that I can’t be there. When I have an exam the next week, I spend the entire weekend studying and then the working week starts again on Monday. That’s the tough part, but a good planning will get you quite far. In the current COVID-19 situation, I must admit that it is a bit easier. Surely there are no parties or activities that I would otherwise like to go to. If you plan and coordinate well with your employer, which certainly doable at Baker Tilly, it’s easy to do.

Can you tell us a bit more about Baker Tilly?

Sure! Quite some time ago, in 2013, I did an internship at Baker Tilly. Now, 7 years later, I have returned to where I once started via an internship. Baker Tilly is a very informal organization because it is a slightly smaller organization than, for example, one of the big four. For instance, Baker Tilly does not have a PIE license. PIE are public interest organizations such as multinationals, financial institutions and insurance companies. You will not find those customers with us, but rather the SMEs and the public sector. Baker Tilly also takes care of a good work-life balance. If you have children or, for example, special hobbies, this can be taken into account if you indicate this. If the work becomes too much, you can always notify this. Every week we have a planning-meeting in which unplanned work is discussed. This way, we try to either make space in your planning or find out if there are other colleagues available to help. This means you don’t have to over overtime in absurd amounts. Of course it happens sometimes that you have to work overtime to reach a deadline, but the balance is very good.

Is that also one of the reasons why you chose to work at Baker Tilly?

Why I chose to work at Baker Tilly, is because I did an Internship here in the past, and it is a smaller organisation than my last employer, which makes it more personal. I noticed that within some larger organizations, there are certain expectations. For example, when other colleagues work overtime regularly, this may often also indirectly be expected from you. There is nothing wrong with that in itself, because this is inherent to the peaks of the profession. However, I think that employees should have the freedom to get certain evenings off, because they want to do sports or have a different planning. When at one point I became less satisfied with my former job, I started searching for other jobs. I heard from my fellow students that Baker Tilly was a good employer. Thus, I returned to the organisation I did my internship with. During the first conversations at Baker Tilly, I immediately noticed a very informal atmosphere and they told about the family-like culture. It may sound a bit gooey, but they really make it happen. In my opinion, the extent to which all employees take each other into consideration is in my opinion a strong characteristic of the organisation.

Can you tell us a bit more about your average day at work?

Well, like everyone else these days, I wake up and get behind my laptop. Joking, it is actually difficult to describe a typical day for me, because it varies a lot. I am often working with several customers at the same time, which is why I end up doing all kinds of things. When people think of accountancy, people often think of old men who are only working with numbers, but there is also a large social side to the profession. Per assignment you have a ‘pre-audit meeting’ where all team members (digitally) meet up and discuss the assignment. With these team members you will have daily contact. In advance of an inspection, our customers provide us with a list of  the items that we need from them, but the quality is not always sufficient. Then you have to call or email them, to notify them that the quality is not sufficient or to discuss it with them. During an inspection, you document the delivered documents to determine whether it has been correctly accounted for, and if you have any questions, you contact the customer again. The days are quite diverse, but that also makes the profession fun. Think of the customer relationships you have to maintain and the wide variety of customers. You may be dealing with a very extravert or more introvert person. This means you have to communicate differently. I also have a number of international clients, which keeps it very diverse. Dutch people more direct and it can be helpful to apply a slightly different approach to international clients.

When you started at Baker Tilly, we were already dealing with the COVID-19 measures. How was that for you?

Yes, I switched jobs in times of COVID-19. It is of course tensive to choose an employer at this time given the uncertainty and the training process. You meet less people than normally and you get to know your colleagues less quickly. Luckily we have weekly meetings that are meant to have a chat with your colleagues and don’t talk about work. So far, and despite COVID-19, I have been welcomed really well.

You indicate that you meet fewer people now. How did you experience the contact with colleagues and the help you may need in the beginning?

The culture at Baker Tilly is really open. I joined on a Friday and I installed my laptop all day. The following Monday I had to run an interim-check. I then asked the manager if he could come to the office with me, so he could give me some more information on the assignment. It was not desirable at the time to do that, but the partner was fine with that so that we could chat at the office and he could explain some things. I was immediately placed in an ongoing check without knowledge about the customer, but luckily there were many colleagues at other job levels that I could easily approach to ask questions. Especially if you are new to the company, it is important to ask questions to help you get started. Furthermore, a call is scheduled every week in which you are randomly assigned to a group with three colleagues to chat for half an hour about how everyone is doing. These are the conversation that you would normally have with your colleagues at the coffee machine. That is a lot of fun, because it helps you to bond with your team and to get to know more people from other practices and with other roles.

How is the introduction process at Baker Tilly normally?

In September and February, there are introduction-weeks. You start with all other starters at the same time. This is similar to the introduction week at a university. I still have to experience it, but of course I already come from the industry, so I already have some of the knowledge that will be discussed during the introduction week. During the introduction week, there are 3 or 4 course days, where different speakers will show you around all the programs, the objectives and other practical matters. Surely during these days, there is also much space to get to know your colleagues in an informal manner.

What does the application procedure look like and do you have any advice?

After your application you have an initial interview with a recruiter and a manager or supervisor. You will then be asked to make an assessment. That may sound a bit frightening, but it is actually a kind of IQ test. Do not weigh it too heavily and have fun doing the test. After this, you will be invited to a second interview where you will probably speak to a partner, director and another colleague. If there is a match for both parties, they will proceed to an offer. My advice: try to get to know the company and know why you would like to work there. In my experience this question is often asked and therefore it might be helpful to be prepared. In my opinion it is also important that you are able to reflect on yourself. What am I good at? What are my weaknesses? It is not bad at all to have a weakness. It is most important that you are self-aware and can become competent in how you are going to develop yourself. Finally, ask a lot about the corporate culture and look carefully at the match with you as a person. It is important that you feel at home within the organization!

Which personal skills do you think are really important in your job?

In my profession, it is helpful to be analytically skilled. Ultimately, you work a lot with numbers. Therefore, it is useful if you can discover connections quickly. On the other hand, everything can be taught so if this is not your strongest point, you can still develop this. I think it is important that you put your own development first and that you are conscious of it. It also helps if you dare to show a little guts. If you doubt or disagree with certain things, do not hesitate to say so. Communicative skills are very important so you learn to communicate with both customers and colleagues.

How do you think your career will develop in the future?

I am now in the last year of my postmaster and I will soon be entering the second year of my practical internship. Within 5 years I hope to be a chartered accountant and from there I don’t know where I would like to go yet. I don’t have a strict goal that I want to be a partner with 5 years or something like that. I always say: I don’t live to work but I work to live. As long as I enjoy being at Audit I would like to stay in this position, but who knows, I may have very different needs in 5 years time. Maybe will be married with children, and would I like to be in a more flexible position.For now, I want to be finished with theoretical studying and get my chartered accountant title. We will see where I will be in 5 years. So far, I like working at Baker Tilly!

 

Related blogs