|

What is it like to work at Unilever as a commercial trainee?

Img 9803

Blog Unilever

Deze keer sprak Evelijn vanuit de Marketingcommissie Laure Goede voor onze werken bij serie over het werken bij Unilever als Commercial Trainee. Vandaag vertelt ze ons meer over haar ervaringen als Unilever trainee en over haar ervaringen als commissielid van de FSA  marketing/masterclass commissie.

Zou je mij iets over jezelf kunnen vertellen?

“Ik wilde heel graag na mijn middelbare school naar Amsterdam verhuizen. Inmiddels woon ik hier alweer bijna zeven jaar! Ik heb mijn bachelor Economie en Bedrijfseconomie met de specialisatie marketing gevolgd aan de VU. Ik merkte dat ik vrijwel meteen interesse had in consumer marketing.

Tussen mijn Bachelor en Master in besloot ik om naar China te gaan, Shanghai, om hier vier maanden lang de taal te leren. Hier heb ik een intensieve talencursus gevolgd om Mandarijn te leren spreken en te schrijven. Gedurende mijn tijd vond ik het steeds interessanter worden hoe de consument daar beïnvloed werd zowel online als offline. Toen ik terugkwam in Nederland ben ik de master International Business Administration gaan volgen aan de UvA. De keuze voor de UvA was voornamelijk omdat ik  het vak E-commerce & Business China kon volgen. Tijdens mijn Master ben ik ook in aanraking gekomen met de FSA en heb ik daar de marketing/masterclass commissie gedaan. Toen ik klaar was met mijn master heb ik besloten om nog verder mezelf te ontwikkelen en ben een Minor Chinese Studies in Leiden gaan volgen. Gezien dit een deeltijd minor was, ben ik ook stage gaan lopen bij Heineken om mijn FMCG interesse verder te ontwikkelen. Hier ben ik 9 maanden lang Global Brand Intern geweest voor het Global Amstel team, waarbij ik o.a. meehielp met de lancering van Amstel in China en de Global Partnership met Rafael Nadal. Na mijn stage wist ik dat ik graag de FMCG kant op wilde en zo kwam ik terecht bij het Unilever Traineeship, Unilever Future Leaders Programme. Met mijn interesse in Azië wil ik graag het Oosten met het Westen verbinden waarbij ik de ‘brug’ kan vormen. Waar ik (Westerse) FMCG producten kan koppelen aan de Aziatische consument.”

Kan je iets meer vertellen over je huidige functie als Commercieel Management Trainee?

“Als Commercial Management Trainee kan je starten binnen Customer Development of Marketing. Ik ben in September gestart binnen Sales, waarbij ik als Junior Account Manager verantwoordelijk ben voor een aantal klanten. Als Junior Account Manager schakel je intern veel met Marketing en Category Management en extern veel de klant.

“Het traineeship duurt in totaal drie jaar, waarbij je drie rotaties volgt  binnen verschillende functies. Daarnaast wordt er ook veel aandacht besteed aan je persoonlijke ontwikkeling, volg je allemaal leerzame trainingen zoals ‘Discover your purpose’ en krijg je een Mentor aangewezen die je tijdens je traineeship begeleidt”

Wat was voor jou de voornaamste reden om je aan te melden voor een commissie bij de FSA?

“Ik ben  met FSA in contact gekomen doordat ik een paar mensen kende die al een bestuurs- of commissie jaar hadden gedaan. Ik heb destijds veel koffietjes gedronken en was eigelijk gelijk overtuigd!

Mijn voornaamste reden om me aan te melden voor een commissie was het sociale aspect; het beter leren kennen van een ambiteuze groep studenten waarmee je 27+ events opzet en waar je maandelijkse activteiten mee doet! Maar ook een leerzaam aspect; hoe zorg je, samen met je commissie genoten, ervoor om de de marketing en masterclass kanalen van de FSA te versterken en verder op te zetten”.

Waar waren jullie tijdens jullie Marketing/Masterclass Commissie veelal mee bezig?

“Wij waren met 3 commissieleden een begeleider vanuit het bestuur. Britt, onze coördinator vanuit het bestuur, heeft ons erg goed aangestuurd. Binnen marketing/masterclass commissie hadden we duidelijke taken, maar  kregen we ook veel vrijheid om zelf initiatieven voor te leggen. We konden geheel zelf verzinnen wat we wilden bereiken met de marketing en wat voor een imago we wilden uitstralen als FSA. Hier hebben we verschillende targets voor gezet en dit doorgevoerd. Ook hebben we gekeken hoe we online promotie het beste konden aanvliegen om zo meer aanmeldingen en een groter leden bestand te creëren. Het leuke aan Marketing commissie vond ik dat je direct resultaat van je campagnes kon zien. Zoals het aantal likes of het aantal aanmeldingen van alle events. Naast de marketing waren we ook bezig met het organiseren (en de acquisitie) van Masterclasses. We hebben veel leuke trainingen georganiseerd zoals bijvoorbeeld een Negotiating & Deals training met KPMG, een story telling training gegeven door Accenture maar ook een Assesment training vanuit Hellotest. Wat ook erg handig was voor het oefenen voor mijn eigen sollicitaties.”

Wat vond je het meest leerzame aan een commissiejaar bij de FSA?

“De acquisitie van de Masterclasses vond ik echt onwijs leerzaam. Dit omdat je via een commissie gemakkelijk in contact kan komen met bedrijven. Als commissielid van de marketing/masterclass commissie schakel je met onwijs veel partijen. Je schakelt met het bestuur, de commissieleden, oud FSA-ers maar ook met de bedrijven. De communicatieve skills die ik tijdens mijn commissiejaar heb op gedaan is absoluut iets waar ik op dagelijkse basis nog steeds van profiteer. Tijdens mijn baan bij Unilever moet ik ook heel veel schakelen tussen verschillende interne afdelingen en extern naar de klant. Verder vond ik het leerzaam om te kunnen analyseren hoe succesvol een post op LinkedIn, Facebook of Instagram was. Bijvoorbeeld het inzetten van betaalde ad om het event nog een extra online boost te geven of met Win, Share & Like actie.”

Hoe wist jij dat je in de FMCG sector wilde werken?

“Wat ik erg interessant vind aan de FMCG sector is dat je er dagelijks mee in aanraking komt. Het trekt mij dat je je bezig houdt met het verkopen van deze goederen die je dagelijks voorbij ziet komen  zowel offline, in de supermarkt of een advertentie in de krant, als online, zoals een advertorial op Instagram of via andere digitale kanalen. Als ik als consument door de supermarkt loop, kijk ik vaak naar het schap. Staan Unilever producten goed om het schap ,en waar staat de concurrent, word ik aangetrokken door bepaalde producten en waarom? – Dat zijn vragen die ik mezelf stel, en daar krijg ik energie van.”

Wat vind je zo leuk aan je baan bij Unilever?

“Unilever biedt consumptie goederen voor elke groep.  Van pasgeborenen waar Zwitsal producten aan te pas komen, de Calvé pindakaas die je op je boterham smeert tot  aan ouderen die (al) decennia lang Knorr Jus of aroma gebruiken. Kortom, je spreekt iedereen aan met verschillende producten in verschillende segmenten. Van een een blikje Lipton ice tea zero, tot een Robijn wasmiddel. De consument komt er dagelijk mee in aanraking. Daarnaast vind ik het heel mooi dat ieder merk een purpose heeft. Het is wetenschappelijk bewezen dat merken met een purspose beter verkopen dan merken zonder een purpose.”

Hoe vond je de sollicitatieprocedure van Unilever?

“Eind Februari openen de aanmeldingen van het traineeship wat start in September. De meeste FMCGs maken gebruik van LTP assesments waarbij ze onder andere je numerieke en verbale kennis testen. Unilever pakt het net iets anders aan, waardoor het elk jaar weer een verassing is. Als je door verschillende stages heen bent, heb je de laatste ronde de Discovery Center Day. Dit vond ik de leukste dag. Het is erg intensief, maar ook ontzettend leerzaam.

Heb je tips voor studenten die gaan solliciteren bij Unilever?

“Wanneer je gaat solliciteren voor functie bij Unilever zorg dat je je goed voobereid. Bedenk goed wat jouw toegevoegde waarde is voor het bedrijf en wat jouw purpose is. Zorg ervoor dat je goed weet wat je goede punten en slechte eigenschappen zijn. Daarnaast moet je natuurlijk ook altijd ervoor zorgen dat je weet waar je op solliciteert, dus zorg dat je de job description goed doorleest en deze ook echt begrijpt. Als laatste tip zou ik willen meegeven dat je tijdens je sollicitatie een gestructureerde manier van vragen beantwoorden gebruikt. En vergeet ook niet de kracht van je eigen netwerk in te zetten.”

Daarnaast zal richting het eind van de zomer het UFLP traineeship weer opengegaan, ben je benieuwd of wil je je aanmelden, klik dan op deze link https://careers.unilever.com/NL-UFLP . En wie weet zie ik je in de nabije toekomst wel rondlopen!

Mocht je nog vragen hebben over het Unilever traineeship of andere vragen in het algemeen? Neem contact op met Laure Goede door te mailen naar [email protected] . Mocht je meer willen weten over een positie in de marketing masterclass commissie van de FSA? Mail dan naar [email protected]

Engels
This week Evelijn from the marketing committee interviewed Laure Goede for the what is it like to work at series about what is it like to work at Unilever as a Commercial Trainee. As working from home policy is as good as gone we are interviewing Laure from the Unilever office in Rotterdam. Today she will elaborate on her experiences as a Unilever trainee and about her experiences as a committee member at the marketing masterclass committee at the FSA!

Could you tell me a bit more about yourself?

“Well to start off, I wanted to move to Amsterdam directly after high school. I have been living here in Amsterdam now for a little over seven years already. I did my bachelor’s in  Economics and Business economics with a specialization in Marketing at the VU. From the start, I know that I had an interest in consumer marketing.

In-between my Bachelor’s and Master I have decided to travel to China Shanghai to learn the language. I followed intensive language courses in Mandarin. During my time there the way consumers are influenced by marketing online as well as offline sparked my interest. When I returned to the Netherlands I started my master’s international business administration at the UvA. I wanted to switch to the UvA because they had a course in E-commerce & business in China. During my master’s, I came in touch with the FSA and decided to apply for a committee member position for the Marketing and Masterclass committee. When I finished my master’s I wanted to develop myself further and decided to follow a minor in Chinese studies at Leiden University. Because this was a part-time minor I did an internship at Heineken because the FMCG always sparked my interest.  At Heineken, I was a global brand intern for the Global Amstel team. Here I helped with launching Amstel in China and the global partnership with Rafael Nadal. After my internship, I know for sure that I wanted to stay in the FMCG and got to know the Unilever Future Leaders program. With my interest in Asia, I wanted to build a bridge between the “The West” and “The East”, where I can build connections between Western FMCG products with Asian consumers.”

Can you tell me a bit more about your current job as a commercial management trainee?

“As a commercial management trainee, you can start with consumer development or marketing. I started in September in the Sales department where I am responsible for several clients as a junior account manager. As a junior account manager, you are a lot in touch internally with marketing and category management and externally you are in touch with a lot of clients.

The traineeship consists of three years in which you have various rotations in different functions. Besides gaining experience in the work itself you also dedicate quite some time in personal development, you follow various training days like ‘discover your purpose’ and you will get a Mentor who will guide you during the traineeship.”

What was the main reason for you to apply for a committee at the FSA?

“ I joined the FSA because I knew a few people that already did a board or committee year at the FSA. At that time I spoke with these people about their experiences and was convinced! 

The main reason to apply for a committee was the social aspect. You get to know an ambitious group of students with whom you organize a total of 21+ events throughout the year. Of course, you see each other also during the monthly drinks or other social events. In addition, you learn a lot as well, it is a nice opportunity to get to know-how about business marketing and broaden your skills with establishing and improving the masterclasses and channels.”

What was the main focus for you and your committee during your marketing/masterclass committee year?

“We were in total in a team of three committee members and our coordinator from the board. Britt, our coordinator from the board did a really good job at managing the committee. We had clear tasks deviation between the committee members but got a lot of freedom as well. We could really decide what brand image we wanted to establish for the FSA and how we wanted to go about this in terms of marketing. We could build our own brand image that we wanted to showcase to all the students. To reach a bigger audience and grow we set a couple of goals and targets at the beginning of the year. We also looked at online promotion and how we could spend the marketing budgets in the best way possible to reach the targeted audience. What I liked most about this committee is that you could see the results of the campaigns immediately in the forms of direct outputs, such as likes but also a rise in the number of applications for the events. Our coordinator from the board set clear deadlines and guidelines and together with the committee, I think that we could be proud of what we have established. Besides the marketing, we were primarily working on organizing different masterclasses throughout the academic year. We set our goal to organize 8 different Masterclasses and almost reached our goal. We gave many fun masterclasses such as a negotiation training by KPMG, a storytelling training by Accenture, and also an assessment training from Hellotest. Which was very nice to practice for my own assessment for my own job applications later on.”

What did you progress on most during your committee year at the FSA?

“I learned a lot from the acquisition phase of the Masterclasses. You get easily in touch with top-ranked businesses if you are part of a committee at the FSA. As a committee member of the marketing masterclass committee, you switch a lot between various stakeholders. You are in touch with the board members of the FSA, the committee members, and old FSA members but also with companies and recruiters. The communication skills that I developed during my committee year are definitely something that I still use in my work. At my current job at Unilever, I need to switch between many parties. During the acquisition phase of the masterclasses, I got in touch with various large companies whom I kept in touch with after my committee year. Besides, I enjoyed analyzing the marketing insights on LinkedIn, Facebook, and Instagram. With paid advertisement, we could gain practical insights where we could see that the engagement increased.”

How did you know that you wanted to work in the FMCG sector?

“What I like most about the FMCG sector is that consumers are exposed to it every single day. I like the fact that I work on things that I see passing by every day as well as offline such as in the papers, supermarkets, or advertisements online, like via advertorials on Instagram or via different digital channels. When I walk through the aisle of a supermarket I look oftentimes to the shelves. I always take a look and check if Unilever products are positioned well, where is the competitor placed, and think about why get drawn to certain products? These are the questions that I ask myself and these are the things that energize me as well.”

What do you like most about your job at Unilever?

“Unilever produces goods for every consumer group. From freshly newborns where Zwitsal products are used, the Calvé peanut butter that you spread on your sandwich, to the elderly who have been using Knorr Jus or aroma for decades. In short, you appeal to everyone with different products in different segments. From a can of Lipton ice tea zero to a Robijn detergent. Consumers come into contact with Unilever products on a daily basis. I also think it’s great that every brand has a goal. It has been scientifically proven that brands with a purpose sell better than brands without a purpose.”

What did you think about the selection procedure at Unilever?

“The traineeships start every six months, in September and in spring. Most make use of LTP assessment tests that test your numerical and verbal knowledge and abilities. Unilever has a different approach where every year the selection round is a surprise. If you passed several stages of the selection procedure, you will participate in the Discovery Center Day. I enjoyed that day the most, it is an intensive procedure but also much fun.”

Do you have tips for students who are planning to apply for a traineeship at Unilever?

“When you are planning to apply at a function at Unilever, make sure that you prepare what you are going to add to the company. Think about what your added value is for the company and what your own purpose is. Make sure that you know what your strong and weak qualities are. Besides, you always need to understand the job function well and make sure you read the job description thoroughly. The last tip I would like to give is that you structure your interview answers well. And make sure to not forget the power of your  network.”

At the end of summer the applications for the traineeship will open up again! If you have any questions about the traineeships, Unilever, or other questions in general you can reach out to Laure Goede by sending an e-mail to [email protected]. Do you want to know more about the marketing masterclass committee of the FSA? Send an e-mail to [email protected]!

Back to overview