Van 0 naar 1000 volgers; het verhaal van FSA Marketing

September 2017

Na een college op vrijdagmiddag ontmoet ik Liesbeth bij bar Lempicka op de hoek tegenover het Amstel hotel. We zijn beiden geselecteerd voor een commissie bij de FSA. Een nieuwe, want FSA Inside zou vanaf dit jaar worden uitgebreid naar FSA Marketing. Aan ons (samen met Pien en Nathalie) de taak om daar invulling aan te geven.

Het klikt direct. We komen uit een hele andere industrie dan de financiële. Liesbeth de mode, ik de media. Allebei kozen we voor een master Business Administration aan de UvA en naast onze studie leek het ons wel wat, de FSA. Een kijkje in de wereld van de grote (financiële) kantoren.

Een kwartier later komt ook Pien binnen, onze coördinator vanuit het bestuur. Ze studeerde Economie en Bedrijfskunde én Rechten en start volgend jaar de Masters Behavioral Economics én Ondernemingsrecht (!). Maar eerst heeft ze grootse plannen voor FSA Marketing.

Samen bespreken we onze ideeën en doelen. We gaan de social media kanalen van de FSA laten ontploffen, een feest organiseren, een epic stunt doen in de bieb… Geen student zal meer niét weten van de voordelen van de FSA. We proosten met een wijntje.

Liesbeth: ‘Via via ken ik veel mensen die lid zijn van de FSA en van hen hoorde altijd veel goede verhalen over de borrels en andere activiteiten. Omdat ik naast mijn studie nog iets extra’s wilde doen besloot ik te solliciteren voor een commissie. In eerste instantie een andere, maar FSA Marketing bleek mij op het lijf geschreven. Een enorm interessante uitdaging om de FSA als vereniging sterker op de kaart zetten! Bovendien bracht het feit dat wij de eerste marketingcommissie van de FSA zijn een hoop vrijheid met zich mee. Super spannend en leuk om zelf alles uit te zoeken en op te zetten!’

V.l.n.r.: Martje Haverkamp (24), Pien Floberg (22), Nathalie Borst (21) en Liesbeth Bos (25).

November 2017

Tijdens onze wekelijkse meeting op dinsdag in een van de kamers op Roeterseiland praten we nog even na over de commissiedag. We zijn die zaterdag met alle actieve leden naar de Efteling geweest en na het diner een ‘paar’ biertjes gedaan in de stad (uit de hand geëscaleerd in de HotShots en Bastille…..). Ons plan om alle commissies een kleine presentatie te laten doen in de bus bleek helaas niet echt uitvoerbaar. Jammer, want het idee om elkaar beter te leren kennen en onze hulp met betrekking tot de promotie van de events aan te bieden, is er nog steeds. We besluiten alle commissies te presenteren op onze Instagram en met wie dat wilt een interview te doen voor op www.fsa.nl/blog.

Over interviews gesproken, Nathalie en Liesbeth hebben net oud FSA bestuurslid Irene Lecluse het hemd van het lijf gevraagd over haar traineeship bij ING en ik presenteer de rest mijn uitgewerkte interview met Joukje Janssen, Partner bij PwC.

We zijn blij met de afspraken die we tot nu toe hebben staan voor gesprekken bij onze partnerbedrijven. Met een erfenis aan taken van FSA Inside (onze blog) en al onze wilde ideeën was het in het begin namelijk nog wel even zoeken. Wie ging wat oppakken en hoe zouden we al onze ideeën gaan waarmaken? Gelukkig viel alles al snel op zijn plek.

Vooral toen we het ontwerptalent van Nathalie ontdekten (naast haar studie Economie en Bedrijfskunde aan de UvA speelt ze graag met Photoshop en illustrator)! Goed kijkend naar onze eigen interesses, budget en de haalbaarheid van al onze plannen stelden we onze prioriteiten; we zouden een postercampagne opzetten en meer inzicht geven in wat we doen bij de FSA via onze blog, Instagram en een mini magazine. Dat event en die epic stunt lieten we toch maar varen.

Martje: ‘FSA Marketing gaf me de mogelijkheid om bij alle evenementen mee te kijken en zo van veel verschillende onderdelen van de FSA iets leren, én daarnaast mijn passie voor interviewen en schrijven verder ontwikkelen!’

Februari 2018

Wegens een knieblessure heb ik de wintersportvakantie moeten missen. Zuur, want als ik tijdens de lunch met Liesbeth, Nathalie, Pien en de rest van het bestuur de verhalen mag geloven was dit er eentje om nooit meer te vergeten. Gelukkig staan er nog een aantal andere mooie uitjes gepland. En… er is werk aan de winkel, want de postercampagne en het magazine moeten af. Vorige maand hebben Liesbeth en Nathalie foto’s gemaakt van een aantal andere actieve leden in een ‘lift your career’ setting. Lars in de sportschool, Elliot bij de lift en Nathalie zelf liften langs de weg. Met deze fotoreeks willen we de verschillende facetten van de FSA uitlichten. De hulp die we studenten bieden bij het vinden van hun ideale carrièrepad (liften), het duwtje in de rug door ze in contact te brengen met potentiële werkgevers (de lift) en de mogelijkheden die we bieden omtrent persoonlijke ontwikkeling (het bankdrukken).

Tijdens onze meeting geven een klap op de slogans zodat Nathalie de komende week heeft om de foto’s te bewerken tot posters. Begin maart willen we ze online kunnen zetten en verspreiden op de UvA en VU. Ik ontferm me over de tekst voor in het mini magazine, dat we over een paar weken willen uitdelen op de ‘meet us’ borrel voor potentieel nieuwe leden. Daarnaast staan er nog interviews met trainees bij DNB en EY op de planning en gaan we Ladies Network helpen met de promotie en opzet van hun event.

Nathalie: ‘Ik ben het meest trots op onze Lift your career campagne. Het leukste is dat we dit from scratch hebben opgezet. Van wilde ideeën in het rond gooien in de commissiekamer, naar daadwerkelijk zelf locaties zoeken, foto’s maken en bewerken. Dat was zo’n leuk proces!’

Mei 2018

Tijdens een dinertje (van ons representatiebudget) bespreken we al onze avonturen van het afgelopen jaar. Wat is dat snel gegaan…. FSA Marketing staat. En het feit dat we inmiddels meer dan 1000 volgers op Instagram hebben weten te verzamelen is een extra dessert waard. Toch hebben we nog zoveel meer ideeën! We besluiten om de komende weken te werken aan een overdrachtsdocument en marketingplan met daarin alles wat we het afgelopen jaar hebben bedacht, opgezet en geleerd. Oh, en om eindelijk nog eens even die Lift your career posters aan de muren van de UvA en VU hangen. Speculerend over wie we op een van de alumni borrels volgend jaar als nieuw FSA Marketing-lid zullen ontmoeten, proosten we met een wijntje.

Proost jij volgend jaar met ons op nieuwe behaalde successen met FSA Marketing? Kortom; wil jij vanaf a.s. september de ruwe diamant van deze nieuwe commissie verder gaan slijpen? Stuur een mailtje naar het bestuur (Internal Relations, Jurre Verhoeven) via internal@fsa.nl.  Liever eerst meer weten? Je kunt al je vragen sturen naar marketing@fsa.nl !

Martje: ‘Een commissie bij de FSA is een aanrader voor iedereen die zich naast zijn of haar studie verder wil ontwikkelen (en van borrels op rekening van de FSA houdt). Ik heb enorm veel geleerd over mijn eigen kwaliteiten en interesses en bovenal ontzettend veel leuke mensen leren kennen!’

Liesbeth: ‘Ik ben het eens met Mart. Ik heb een fantastisch jaar achter de rug waarin ik onwijs veel nieuwe, leuke mensen heb ontmoet. Binnen de FSA kun je jezelf op meerdere vlakken ontwikkelen (denk aan: assesment en CV trainingen, werken in teamverband, het optuigen van een evenement of zoals wij een marketingcampagne) en ik denk dat dat erg belangrijk is rond het einde van je studie. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met solliciteren en ik merk echt dat ik veel aan de FSA heb gehad.’

Nathalie: ‘Vergeet vooral niet dat je als actief FSA lid iedere dag kunt aanschuiven bij de (uitgebreide!) lunch in de bestuurskamer op Roeterseiland…haha’.

Related blogs